Aquest no és un altre post sobre tendències de ticketing i màrqueting cultural, perquè l’any que ara estrenem no és un any qualsevol. Cada mes de gener proliferen els articles i guies que intenten analitzar els hàbits de compra de qualsevol producte. Normalment, només cal actualitzar lleugerament les tendències que ja venien de l’any anterior.

Però el 2021 és diferent.

El 2020 tots hem après molt: els promotors culturals han fet un autèntic màster de capacitat d’adaptació, digitalització, empatia amb el públic, seguretat i, per què no dir-ho, ventilació i productes desinfectants.

Aquest inici del 2021 no té res a veure amb el de fa un any. Sembla que faci una eternitat des d’aquell mes de gener en què la paraula “coronavirus” encara ens resultava llunyana.

Per això, aquest no és un post qualsevol sobre tendències de màrqueting cultural i de ticketing.

Aquest post és més imprescindible que mai i el volem compartir amb tu. Destaquem les vuit transformacions més importants que es consolidaran enguany:

1. La reserva d’entrades, cada vegada més online

La pandèmia que ens va colpejar el 2020 explica que la compra online hagi aconseguit cotes històriques: segons l’Estudi Ecommerce 2020 d’IAB Spain, el 72% dels internautes ja compren en línia. D’una forma bastant generalitzada, tant les persones joves com les més grans han incorporat aquest hàbit de consum que els ofereix comoditat i estalvi de temps.

A més, cada vegada és més comú començar i acabar el procés de compra de manera online, és a dir, informar-se i adquirir les entrades en un entorn digital, en detriment de les opcions mixtes que combinen el vessant físic i en línia.

Els marketplace més implantats han sortit reforçats d’aquesta tendència i parteixen d’una posició privilegiada en un context cada vegada més digital. Per això, pot ser una bona aposta estratègica integrar la teva plataforma de venda de tickets en els canals promocionals més consolidats, com Atrápalo, Promentrada, Entradas de Vanguardia, Entradas.com… A 4Tickets et podem ajudar a automatitzar aquesta integració.

És important assenyalar que el 2020 l’entreteniment i la cultura han estat el tipus de producte més adquirit en els canals digitals. Ho han fet el 68% dels consumidors online.

2. Reserva d’entrades a última hora

Els espectadors, igual que els promotors culturals, hem après a conviure amb la incertesa durant els últims mesos. Exceptuant casos molt concrets, estem deixant enrere aquells temps en els quals reservàvem les entrades amb molta anticipació per no quedar-nos sense butaca. La COVID-19 ens ha empès a esperar a última hora.

Com influeix això a l’hora de vendre tickets? Per començar, és important tenir en compte aquesta tendència a l’hora de planificar campanyes promocionals, ja sigui a xarxes socials o a mitjans impresos, ja que cal posar tota la carn a la graella pocs dies abans de la funció. Això no significa que setmanes abans hàgim de renunciar a la promoció, però la podem enfocar a aconseguir el correu electrònic de les persones interessades en l’espectacle i no tant a demanar-los que adquireixin el ticket.

Una altra conseqüència que aquest hàbit té en el procés de e-ticketing és que la nostra plataforma de venda d’entrades rebrà molta pressió i visites concentrades en pocs dies. Serà important que el nostre servidor resisteixi l’augment de trànsit, i que l’assignació de butaques i el servei postvenda funcionin amb precisió de rellotgeria.

En aquest sentit, per evitar el col·lapse dels webs de reserva d’entrades i no espantar els espectadors amb plataformes de venda lentes, a 4Tickets hem desenvolupat cues digitals. Gràcies a això, el client no perd el torn quan intenta aconseguir entrades per als espectacles de més èxit, que acumulen moltes visites.

3. Més pes de les botigues online pròpies

Les vendes a les botigues online pròpies van a l’alça, segons IAB Spain. Per tant, el 2021 és l’any en què hauries d’obrir al teu web una plataforma de reserva d’entrades o, si ja la tens, perfeccionar-la, per tal que cap possible espectador es quedi pel camí durant el procés de compra. Pren nota d’aquesta checklist d’elements que no poden faltar en el teu ecommerce de tickets:

  • Procés de compra ràpid, minimalista i en pocs passos. Cada clic addicional resta algunes vendes.
  • Velocitat de càrrega adequada.
  • Disseny que representi la identitat de la teva marca cultural.
  • Si podem evitar l’obligació que l’usuari creï un compte, millor que millor, ja que a vegades facilitar dades personals resulta empipador i genera desconfiança.
  • Disseny responsive, que es visualitzi correctament a tota mena de pantalles.
  • Garantir el compliment de la Llei de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (avís legal, política de privacitat, política de cookies, etc.).
  • Analítica web: seguiment de les mètriques d’abast i comportament dels nostres usuaris per a l’optimització contínua de l’ecommerce.
  • Subministrament ràpid de les entrades: és important que immediatament després del pagament, el comprador ja pugui descarregar-se els seus tickets.
  • Opcions per apuntar-se a un butlletí de notícies i ofertes una vegada feta la reserva. Això suposa un pas important per fidelitzar l’espectador i potenciar les vendes en el futur, ja que les promocions són un dels al·licients més efectius a l’hora d’impulsar un espectacle.
  • Facilitar opcions i canals per a canvis i devolucions d’entrades, així com per resoldre incidències.

Segons Carlota Magriñà, gerent de 4Tickets, “sobretot preval la usabilitat web per a l’usuari, tenint molt en compte el seu perfil; la personalització de la plataforma segons les necessitats, ja sigui per aplicar diferents promocions, per afegir mètodes de pagament o per establir integracions amb canals de venda, i la seguretat, tant pel que fa a la solidesa dels servidors per rebre grans volums d’usuaris com pel que fa a la privacitat de les seves dades”. I afegeix: “per això, des de 4Tickets oferim solucions personalitzades segons el tipus de client i que s’ajustin a les seves necessitats”.

Magriñà assenyala que també és important el procés post compra, és a dir, l’atenció al client final. “I tot això analitzant tot el procés de compra de manera constant per implementar optimitzacions que facin millorar la taxa de conversió. Aquesta és una tasca en la qual també hem posat el focus a 4Tickets”, assenyala.

Vols que t’ajudem a implementar una plataforma de ticketing amb la qual puguis vendre entrades de manera automàtica? Contacta amb nosaltres.

4. Fidelitzar a través de les mesures de seguretat

Segons un estudi de Venta de Entradas, el canal de venda d’El Corte Inglés que s’integra amb les nostres plataformes de ticketing, “la seguretat dins i fora dels recintes és de vital importància a l’hora d’adquirir entrades per a un espectacle”, segons publica APM Musicales. El teatre segur, amb control d’aforaments, separació entre espectadors, provisió de gels hidroalcohòlics i senyalització dels espais per evitar aglomeracions, entre moltes altres mesures, s’ha convertit en una prioritat.

En aquest sentit, hi ha una dada que convida a l’optimisme: segons una de les enquestes que a 4Tickets efectuem perquè els nostres clients coneguin les preferències dels seus espectadors, el 93% dels assistents al teatre s’han sentit còmodes amb les mesures de seguretat aplicades al pati de butaques durant l’era de la COVID-19.

Un altre aspecte que s’ha vist directament alterat per la crisi sanitària és la preocupació dels amants de la cultura per la devolució dels diners de les entrades en cas de cancel·lació. És, per tant, un servei postvenda que els promotors culturals haurien de garantir. A 4Tickets hem implementat solucions proactives perquè el canvi massiu d’entrades sigui ràpid i efectiu.

I és que el canvi d’entrades és un valor afegit que pots aportar als teus espectadors més valuosos i fidels, animant-los a comprar d’una forma més impulsiva, sense que els faci por perdre l’import de la reserva d’entrades per qualsevol imprevist.

De fet, el servei de devolució que integrem a la nostra plataforma de ticketing pot convertir-se en una font d’ingressos addicional per al teu negoci cultural: en el procés de compra, podràs oferir una assegurança de cancel·lació al preu que consideris oportú. Per exemple, un dels nostres clients, ‘La función que sale mal’, ofereix el servei per 5 euros cada entrada.

5. Màrqueting digital

Les últimes tendències en màrqueting digital cultural es dirigeixen a una major personalització i automatització, la qual cosa únicament és possible amb la recopilació i l’anàlisi de mètriques que ens permetin valorar constantment el resultat de les nostres accions.

Algunes de les àrees que marcaran aquest 2021 són:

  • Els customer journey (el camí que recorre un client al llarg dels diferents punts de contacte de la teva organització) dels espectadors individualitzats, amb cadenes de mails personalitzades en funció del seu comportament al nostre web.
  • Esdeveniments virtuals des dels quals aconseguir contactes per ampliar la base de dades.
  • Cada vegada més cerques a Internet podrien ser per veu, a través de telèfons i altaveus intel·ligents. Aquest hàbit té implicacions en el posicionament SEO: s’imposen les frases naturals i més llargues a l’hora de buscar qualsevol producte o espectacle.
  • Nous mitjans en els quals anunciar-se, com podcasts especialitzats o plataformes de streaming.
  • Contingut interactiu: el públic vol participar activament en la teva marca. El món cultural és idoni perquè puguis proposar jocs, enquestes, vídeos interactius i concursos que impliquin la teva audiència i que fins i tot la converteixin en creadora de continguts.

Xarxes socials en esdeveniments culturals

Les xarxes socials segueixen sent molt valuoses a l’hora de connectar amb els nostres espectadors, conversar amb ells, aconseguir nous públics de forma segmentada i fins i tot permetre que culminin la reserva d’entrades sense sortir del canal. Però, si per alguna cosa s’ha caracteritzat el 2020, és per les coreografies a TikTok.

Aquesta xarxa social és la que va tenir una evolució més fulgurant durant l’any passat i ha contagiat les seves competidores. Mostra d’això és Instagram Reels, amb uns atributs semblants. Si els teus espectacles van dirigits al públic més jove, convé que t’introdueixis en aquestes xarxes socials que fan prevaldre els vídeos breus, divertits i originals.

Més enllà d’això, convé recordar que, segons l’Estudi de Xarxes Socials 2020 d’IAB Spain, Instagram, Facebook, Twitter i Youtube continuen sent les xarxes socials més utilitzades pel públic general. A més, vuit de cada deu marques solen fer campanyes publicitàries en aquests canals aprofitant el seu poder de segmentació, que gràcies a la geolocalització també permet seleccionar el públic segons la seva ubicació.

6. Marketing de missatgeria

Més enllà de les xarxes socials convencionals, cal prestar molta atenció a WhatsApp com a canal de promoció. Aquesta aplicació de missatgeria instantània augmenta per moments les hores d’ús. Tot i que recomanem un enviament molt moderat de missatges promocionals a través d’aquesta mena de canals, ja que poden considerar-se excessivament intrusius, poden ser una excel·lent via per prestar un servei d’atenció al client pròxim, immediat i personal. Podries facilitar als espectadors un número de telèfon perquè t’escriguin els seus dubtes i consultes per WhatsApp.

A més, cal tenir en compte que molts usuaris utilitzen les aplicacions de missatgeria per enviar-se notícies i altres tipus d’informació. Aleshores, què millor que aquesta app per potenciar el boca a boca sobre els teus espectacles?

Per establir una relació directa amb els teus espectadors, et recomanem l’organització d’enquestes de satisfacció amb premi final per al públic que ha assistit als teus espectacles. Una acció d’aquest tipus t’ajudarà a connectar amb l’audiència, captar dades i promocionar nous productes. A 4Tickets et podem ajudar a automatitzar la comunicació amb l’usuari, tant per a l’enviament d’entrades com per subministrar informació addicional un dia abans de l’esdeveniment i fer comunicacions posteriors al mateix.

7. L’streaming cultural ha arribat per quedar-se

Les cancel·lacions d’espectacles durant la pandèmia van tenir entre els seus efectes la consolidació dels espectacles en streaming. Aquesta modalitat permet el consum des de qualsevol lloc i a qualsevol hora, i al mateix temps serveix per superar els límits de les entrades esgotades, oferir tickets virtuals a preus més econòmics i arribar a consumidors més joves i acostumats a l’entorn multimèdia.

Resulta molt clarificador l’estudi “Trends in Audience Behavior: Digital Performances”, de JCA Arts Marketing. L’informe inclou informació molt interessant sobre el comportament del nou espectador digital:

  • El 43% dels espectadors digitals són clients nous, la qual cosa demostra que l’streaming cultural permet ampliar els horitzons del negoci cultural.
  • Els espectadors digitals adquireixen les seves entrades amb menys antelació.
  • Els espectadors que ja havien assistit a la sala d’espectacles de manera presencial estan oberts a pagar més en el món digital.
  • Oferir funcions digitals en diverses dates impulsa els ingressos.

A 4Tickets comptem amb totes les eines perquè implementis a la teva sala virtual espectacles en streaming atractius i dinàmics: càmeres, experts en tecnologia de venda i distribució, desenvolupadors de webs per a l’emissió, regidors per organitzar la filmació, especialistes en producció televisiva i streaming, etc.

8. Reserves per controlar afluències

Un efecte curiós de la crisi sanitària ha estat el que podríem anomenar ticketització de l’activitat social i econòmica amb l’objectiu de controlar aforaments i evitar les aglomeracions.

Per exemple, durant els últims mesos hem vist botigues habilitant la cita prèvia online o fins i tot la reserva d’emprovadors a les botigues de roba. També hem estat testimonis de com esdeveniments gratuïts com els concerts de la festa major de Barcelona requerien reserva prèvia a través d’una pàgina web.

Per descomptat, esperem que les coses tornin a la normalitat i que aquestes mesures deixin de ser necessàries d’aquí a molt poc, però aquesta forma tan organitzada de comportar-nos ha tingut alguns avantatges (absència de cues, una atenció més personalitzada…) que moltes companyies voldran mantenir en certa mesura per assegurar l’experiència satisfactòria dels seus clients.

Per això creiem que l’e-ticketing i la capacitat per controlar aforaments d’una forma automatitzada viurà una gran diversificació en els propers anys.

“Enguany el món del ticketing s’ha focalitzat en l’atenció al client, vital per a les futures relacions amb l’usuari i la seva fidelització. Hem d’enviar als compradors el missatge que la cultura és segura i que tindran la garantia de poder recuperar els seus diners de manera simple”, apunta Magriñà.

“Després d’aquest context, almenys a curt termini, els usuaris miraran al detall en quins canals comprar. El preu més baix o l’oferta puntual no serà el factor decisiu per a la compra final, sinó una atenció facilitadora, més personalitzada, efectiva i àgil durant i després del procés de compra”, afirma. Per a la fundadora de 4Tickets, enguany també s’ha fet palès que és necessari comptar amb el suport d’un partner que “ofereixi solucions àgils i efectives per a qualsevol mena de gestió de ticketing”.