Les sales de teatre petites i alternatives són una mostra vívida de la riquesa i la diversitat artística a Espanya que convé reivindicar, valorar i protegir. El nombre d’aquests espais culturals ha augmentat gradualment en els últims anys. Segons l’últim Anuari d’Estadístiques Culturals, l’any 2017 existien 1.656 espais escènics dedicats a l’art dramàtic. 

La consolidació de plataformes de ticketing com 4Tickets i la comunicació directa amb els espectadors a través dels canals online i les xarxes socials han multiplicat les possibilitats dels espais escènics de petites dimensions per vendre més entrades i convertir-se en una alternativa real als grans locals. Amb l’objectiu de retratar les possibilitats que avui aporta la tecnologia als promotors culturals, volem presentar algunes bones pràctiques de sales petites i grans que us poden resultar inspiradores a l’hora de dissenyar la vostra estratègia de ticketing i de màrqueting cultural de cara a aquesta temporada.  

Comptar amb la teva pròpia plataforma de venda d’entrades

Els avantatges per a una sala de teatre de comptar amb la seva pròpia plataforma online de venda d’entrades són múltiples. D’una banda, aquesta eina permet personalitzar tots els paràmetres, des de l’experiència de compra i d’elecció de butaca fins al disseny corporatiu de la web d’entrades. En aquest sentit, disposar d’una plataforma interna d’e-ticketing et dotarà de la màxima flexibilitat per organitzar promocions, fixar la teva pròpia política de devolucions, impulsar campanyes de fidelització, etc.

Això pot ser especialment útil quan és necessària la gestió d’aforaments complexos en els quals conviuen entrades gratuïtes i de pagament, compra online i offline, acreditacions per a premsa i crítica… “El programari que utilitzem ha de ser prou versàtil com per moure i redistribuir, quan convé, paquets d’entrades d’una tipologia d’espectador a una altra”, assenyala Eduard Ribera, responsable de Comunicació i Ticketing de FiraTàrrega. Si aquesta situació ja és arriscada en esdeveniments amb grans recursos organitzatius i humans, encara resulta més exigent per a les sales de teatre petites.

D’altra banda, aquesta plataforma de venda d’entrades et permetrà tenir una relació directa amb els espectadors, els qui també poden autoritzar-te perquè guardis el seu correu electrònic a fi d’estrènyer relacions. En aquest sentit, Víctor Álvaro, director d’Almeria Teatre, comenta: “Qui millor que tu per oferir les millors entrades al millor preu? És absurd que altres plataformes tinguin els nostres tickets més econòmics i que, a més, haguem de pagar una comissió per les vendes.

Un altre avantatge de plataformes com la de 4Tickets és que no has de preocupar-te de la seva programació ni del seu manteniment tècnic, sinó només d’utilitzar-la per gestionar la relació amb els teus usuaris, ja que és una solució a mida que els nostres especialistes et lliuraran clau en mà. A més, la plataforma pot integrar-se amb els canals promocionals de venda de tickets com Ticketmaster o Ticketea perquè puguis donar un impuls extra a aquelles entrades que no acaben d’esgotar-se.  

Arribar a nous espectadors

Una de les majors dificultats de les sales de teatre petites per esgotar les entrades és la dificultat per arribar a nous espectadors. Segons Dani Anglès, director del teatre Onyric, “hi ha quatre grans vies: el boca-orella, és a dir, la prescripció que fan els mateixos espectadors a partir del que han vist; la publicitat online i offline, i la premsa, que permet explicar d’una manera més extensa tot el que fem, així com aparèixer en entrevistes i reportatges”.

Encara que, certament, la tendència actual passa per combinar accions de màrqueting online i offline, actualment 6 de cada 10 entrades ja es compren online, segons dades de 4Tickets. Tot apunta al fet que aquesta predilecció per l’ecommerce anirà a l’alça, o sigui que és recomanable orientar també l’estratègia de comunicació cap als canals digitals, ja que un sol clic separa al possible client de trobar-se de ple en la teva pàgina de reserva d’entrades. “El retorn de la publicitat online resulta una mica més fàcil de mesurar que les altres opcions”, valora Anglès.

La publicitat online inclou des de banners en mitjans de comunicació digitals fins a promocions en xarxes socials. L’alta segmentació per zona, edat i interessos que permeten canals com Facebook fa possible obtenir bons resultats amb inversions modestes.

Una altra opció a tenir en compte és la cerca d’influencers culturals a la teva zona perquè assisteixin a l’estrena de les pròximes obres i difonguin les ressenyes corresponents al seu blog i xarxes socials.

L’email màrqueting és una altra opció valuosa: quan una persona reserva una entrada a la teva plataforma d’e-ticketing, li pots demanar permís (mitjançant una simple casella) per enviar-li correus electrònics amb promocions i descomptes de properes funcions, així com informació de valor, com entrevistes a directors o actors de les obres programades a la sala de teatre. D’aquesta manera hauràs obert una via de contacte directa (i gratuïta) amb persones a les quals ja els ha interessat una vegada la teva programació. 

Fidelitzar els espectadors

El primer pas perquè els espectadors tornin a la sala de teatre és que l’experiència durant la funció sigui un èxit. Això passa, primer de tot, per garantir que trobin la seva butaca lliure sense que hi hagi assignacions de seients duplicades, ja sigui per culpa de la revenda o per una mala gestió dels aforaments. Per aquest motiu, és imprescindible comptar amb un sistema de backoffice integrat amb la botiga online i amb el control d’accés que actualitzi en temps real l’aforament disponible a la sala i l’ocupació del pati de butaques durant els minuts previs al començament de l’espectacle.

Una altra tàctica consisteix a personalitzar els missatges, tal com apunta Víctor Álvaro: “No podem permetre’ns una producció de vídeo a TV3 ni fer abonaments, ja que tenim temporades flexibles per allargar les obres que millor funcionen. Aleshores ho fem al revés: a través de 4Tickets, premiem els espectadors més fidels amb descomptes. Per exemple, a algú que ha vingut a veure musicals a l’Almeria Teatre i està a la nostra base de dades, li podem oferir una promoció molt concreta”.

El servei postvenda també pot ser una forma de guanyar-te el favor dels espectadors, facilitant el canvi d’entrades o recordant als espectadors abonats que el seu ticket està a punt de caducar perquè l’aprofitin abans que arribi la data límit. 

En aquest sentit, els abonaments també són una forma de fidelitzar el públic, ja que garanteixen espectadors no només per a una obra, sinó també per a altres representacions durant la temporada, la qual cosa t’ajudarà a rendibilitzar els teus esforços comercials.

En resum, existeixen nombrosos processos que pots dur a terme a partir de l’e-ticketing per omplir la teva petita i acollidora sala de teatre. Si necessites que t’ajudem a implementar la teva pròpia estratègia, contacta amb nosaltres.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies